@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001077, author = {南雲, 秀雄 and Nagumo, Hideo}, issue = {1}, journal = {新潟青陵大学紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, We attempted to teach the concept of information theory to junior college students using data compression software. We conjectured that by using data compression software, we could teach the concept of information theory that says the more surprising the message, the more information it contains. Our goal is to teach students the basics of human communication through the concept of information theory, because information theory implies that we need to communicate differently according to the knowledge of the receivers of our messages. We applied our method to teach junior college students, and obtained a fair result in which 92% replied that they well understood or somehow understood the concept., 本研究では, データ圧縮ソフトを使って, 情報の概念を教えることを試みた。データ圧縮の原理を学習に応用すれば, メッセージを伝えるとき, それが相手の予測に反する内容を多く含んでいればいるほど, 受け取る情報の量が多いという情報の概念が理解でき, ひいては, 相手の持っている知識によってメッセージの伝え方を換えなければならないという, コミュニケーションの基本が理解できるのではないかと考えた。短期大学一年生に授業実践を行った結果, 「よく理解できた」と「少し理解できた」を合わせて, 92%の学生が一応の理解を示した。}, pages = {123--128}, title = {データ圧縮ソフトを用いた情報概念の学習}, volume = {1}, year = {2001} }