@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001087, author = {樋澤, 吉彦 and Hizawa, Yoshihiko}, issue = {2}, journal = {新潟青陵大学紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, The purpose of this research is to consider the concept framework of field placement record on the basis of the field placement article in order to establish the system of field placement guidance. Firstly, I determined field placement as the practice that is composed of subject, object, purpose and means basis on Hiroshi Tsubokami's Social work Relationship theory. Secondly, I supposed eight point of field placement record. It showed that the difference between theory, field placement and practice gradually turns up from such a record. In concluding, I proposed that field placement record becomes the means of field placement through writing such a record., 本稿は,社会福祉実習指導体系確立の一助となることを目的として,特に「実習記録」の概念枠組みについて社会福祉実習関係文献をもとに整理・検討したものである。はじめに「社会福祉実習」を,坪上宏の所論を援用し,「主体」,「対象」,「目的」,「手段」からなる人間実践のひとつと捉えた。そのうち,人間の内在的な力が「外化」し,「事実化」した「手段」は,意味付与を行う「主体」としての「人間」と切り離せないことを示した。そのうえで,仮説として「実習記録」を記述する際の8つのポイントを提示し,このポイントをふまえた記録からは,(1)「理論」,(2)「理論」をふまえた実習生の行動,(3)現場実践,という3つの局面間それぞれの差異が徐々にあらわれることを示した。そして,実習生がこの3つの差異を「実習記録」により意識し,整理・検証し,さらに記録することにより,「実習記録」は必然的に実習の「手段」となり得ることを示した。}, pages = {27--38}, title = {「実習記録」に関する基礎的考察 : 「社会福祉援助技術現場実習」関係文献の検討を通して}, volume = {2}, year = {2002} }