@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001123, author = {菅原, 真優美 and 小山, 聡子 and 倉井, 佳子 and 佐藤, 信枝 and 中野, 充 and 南雲, 秀雄 and Sugawara, Mayumi@@@Koyama Satoko@@@Kurai Yoshiko@@@Satoh Nobue@@@Nakano Makoto@@@Nagumo Hideo}, issue = {4}, journal = {新潟青陵大学紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, In N university, every student in the first and second grade has a laptop computer lent by the university, andcan use wireless LAN. By making good use of such an IT environment, we produced streaming video contents fornursing art education, and conducted an assessment research with our first year nursing students in order to obtainbasic data about making good use of the teaching material. As a result, we found no significant differences in the post-test scores between the group of students who hadviewed the video contents and that of students who had not. Although streaming video teaching materials aresuitable for self-learning of nursing art, it is better to use them as support materials for practicing the skill. Further, itis more effective to view the video contents after practicing by oneself for a while and finding one's weak points, than to view them immediately after a lesson. It is also important to examine students' ability to oparate personalcomputers, and to improve the quality of pictures in order to be able to view detailed movements., N大学では,1・2年次生全員にノートパソコンを貸与し,無線LANの環境も整っている。そこで,この環境を利用して学生が看護技術を自己学習できるように動画ストリーミング教材を試作した。そして,看護学科1年次生を対象に,この教材を学生が有効利用するための基礎資料を得ることを目的とした調査を行った。その結果,今回調査に使用した臥床している患者のシーツ交換の教材に関しては,教材視聴群と非視聴群のポストテストの成績に有意差は見られなかった。動画ストリーミング教材は看護技術の自己学習に適しているが,あくまでも練習の補助として使用した方が良い。また,教材は,演習後直ちに視聴するよりも,各自で技術の練習を行い,課題を明確にした後で視聴した方が効果的であると考える.さらに,事前に学生のパソコン操作能力を確認しておくことや,細かい動作まで分かるように画面の画質を改善することの必要性が示唆された。}, pages = {123--135}, title = {看護技術の自己学習を目的とした動画ストリーミング教材の製作と評価}, volume = {4}, year = {2004} }