@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001135, author = {藤本, 武 and Fujimoto, Takeshi}, issue = {4}, journal = {新潟青陵大学紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, On the I part of this studies are mentioned the transition of the interpretations about the symbol Schekhinah of monotheism, then accdoing to the ontological interpretation Heideggers about being and the ontological and diefferencial interpretation Deleuzs about itself, the explanation about the Immanence of Spirits It is studied, the the symbol Schekhinah is not immanence of God, but immanence of Spirits. Next, it is erplained, Spirits in the Schekhinah are suffered with kenosis of sacredness, this suffering of Spirits suffers always together with the sufferings of desperated peoples, on the wandering to the Capativity, even into the valley of the death. and the symbol Schekhinah was realistic and actual institution Suffering-community between Schekhinah and its people On the II part of this studies, at first, descreibed, the constructions of the symbol Yorishiro and the immanece of gods-spirits in the symbol Yorishiro are similar to the constructons of the Schekhinah of the monotheism., then the Itami=suffering of the ancient Japaniese in the Yorishiro. This Itami=Suffering may be understanded as phenomenon or syndrome of the humanbeing, which could be cleared and sweeped, against to as the nature of the humannbeing on the case of the Schekhinah. The Yorishiro-Community as the salvation of humanbeing with being infinity of divinity, is considered as cross-cultural comparison. At last, the aim of this studies is one trail not to build the absolutism, but the individualities of religions, in order to keep the religious pluralism and to promote the religious cultural dialogos among the different religions., この論文の第一部では、一神教の「シェキナ」における「霊の内在」解釈の変遷を述べ、次にハイデッガーの存在と存在者につての存在論的解釈とドゥルーズの存在論的差異論の視点に立って、「霊の内在」を解釈し、「シェキナ」が「神の内在」ではなく「霊の内在」であることを明らかにする。更に「シェキナ」が、霊が事故の神性を無化し、民の「痛み」に共苦し、同行する思想を持つ霊と民との制度的現実的「痛み共同体」であったことを、解明する。第二部では、古代日本の「依り代」における「神霊の内在」と「依り代」の構造とが一神教の「シェキナ」に極めて類似していることを解明し、「依り代」から考察される古代日本人の「痛み」理解について論及する。一神教の「痛み」が人間の根源であるとするのに対して、古代日本の「痛み」は人間の現象であるとされていることにより、人間への救済である「依り代」共同体は聖性を維持し、聖性の無限大化によって「痛み」の除去を達成しようとすることを、比較文化論的に考察する。最期に、諸宗教の絶対性ではなく、諸宗教の独自性を確立し、宗教的多元主義と諸宗教間の対話のための試みの一端であればという願いがこの論文の目的である。}, pages = {283--300}, title = {一神教の「シェキナ」と古代日本の「依り代」における「痛み」への考察}, volume = {4}, year = {2004} }