@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001155, author = {村山, 和恵 and Murayama, Kazue}, issue = {5}, journal = {新潟青陵大学紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, In modern marketing, an emotional approach which appeals to the emotions and senses of consumers is essential. What is the history of how such an approach came to be seen as effective and useful? What results were produced from which situations? In this paper, the history leading up to the use of the emotional approach in modern marketing today, the results produced by each situation, and the elements that are necessary when considering an emotional approach to marketing will be investigated using communication in advertisement as an example., 近年のマーケティングにおいて、消費者の情緒や感覚に訴えかける“エモーショナル”なアプローチは不可欠であろう。このようなアプローチが効果的であると注目され、取り入れられるようになった背景にはどのようなものがあったのであろうか。また、どのような効果がいかなる状況においてもたらされるものなのであろうか。本論では、今日のマーケティングにおけるエモーショナルなアプローチに至るまでの背景、もたらされる効果とその状況、また、エモーショナルなアプローチを考える際に不可欠であろう要素はいかなるものであるのかを、マーケティングの一要素である広告コミュニケーションを例にとって考察してみたい。}, pages = {279--289}, title = {現代マーケティングにおけるエモーショナルなアプローチ : 広告コミュニケーションを例とした考察}, volume = {5}, year = {2005} }