@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001184, author = {岩﨑, 保之 and Iwasaki, Yasuyuki}, issue = {7}, journal = {新潟青陵大学紀要}, month = {Mar}, note = {application/pdf, This paper compares the works of Dewey (Dewey, J., 1858–1952) and Bloom (Bloom, B. S., 1913–1999), and examines the positioning of affection in educative evaluation. As a result, it was found that the concept of interest proposed by Dewey and affection proposed by Bloom is parallel from the viewpoint of the relationship between a learner and the object of study. In addition, it was found that the evaluation of concern, willingness, and attitude is effective as long as it aims at the improvement of learning., デューイ(Dewey, J., 1858-1952)とブルーム(Bloom, B. S., 1913-1999)の文献を研究対象として、教育評価における「情意」の位置づけの在り方を考察した。その結果、デューイの「利害関係」とブルームの「情意」は、学習者と学習対象との関係を論じている点において並行する概念であることや、「関心・意欲・態度」の評価は、学習改善を目的とする限りにおいて有効であることなどの知見を得た。}, pages = {29--39}, title = {教育評価における「情意」の位置づけの在り方:デューイとブルームの理論比較を通して}, volume = {7}, year = {2007} }