@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001292, author = {中野, 啓明 and Nakano, Hiroaki}, issue = {1}, journal = {新潟青陵学会誌}, month = {Mar}, note = {application/pdf, The main purpose of this study is to investigate the outward appearance of “education of caring” that can be found in the field of “human relationships” in “National Curriculum Standard\nfor Kindergartens” and “National Guidelines for Nursery Centers”. In the universal curriculum\nof Nel Noddings, the contents of the field of “human relationship” contain related to “caring for self”, “caring in the inner circle”, “caring for strangers and distant others”, and “caring for the\nhuman-made world”., 本稿の目的は、『幼稚園教育要領』と『保育所保育指針』の「人間関係」領域において見出すことのできるケアリング教育の姿を考察することにある。「人間関係」領域の内容項目は、ノディングスのいうユニバーサル・カリキュラムの中の、「自己へのケアリング」「仲間内でのケアリング」「見知らぬ者や遠い他者へのケアリング」「人工的世界へのケアリング」に関わる内容を含んでいるのである。}, pages = {19--29}, title = {「人間関係」領域におけるケアリング}, volume = {1}, year = {2009} }