@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001358, author = {中村, 恵子 and 塚原, 加寿子 and 伊豆, 麻子 and 岩﨑, 保之 and 栗林, 祐子 and 大森, 悦子 and 佐藤, 美幸 and 渡邉, 文美 and 石﨑, トモイ}, issue = {1}, journal = {新潟青陵学会誌}, month = {Sep}, note = {application/pdf, Schools’ Coordination with applicable external organizations and professionals is necessary for children’s mental health problems in an increasing number of cases, and the role of school counselors is increasingly important in Coordination. The purpose of this study was to model the process in which children’s mental health problems improved by school counselors’ coordinating with external organizations. We conducted a semi-structured interview with a school counselor working in a junior high school and analyzed and described four cases using the Trajectory Equifinality Model (TEM). The school counselor evaluated the need to coordinate with external organizations from four perspectives: 1. the student is highly dangerous or the situation is very urgent; 2. the student is diseased; 3. the student may have a disorder and needs to be medically examined; 4. the situation is beyond the ability of school counseling support. In addition, it was suggested that “the trust of students, guardians, teaching staff,” “a shared understanding among teaching staff,” information on related organizations,” “expertise,” and others were the major factors in the school counselor’s collaborating with external organizations and improving problems., 子どもの心の健康問題において外部の関係機関や専門家との連携が必要となっているケースが増えており、連携におけるスクールカウンセラーの役割が重要となっている。本研究の目的は、スクールカウンセラーが外部機関と連携することによって、子どもの心の健康問題の状況が好転するまでのプロセスをモデル化することである。中学校に勤務するスクールカウンセラー1名に半構造化面接を行い、4事例について複線経路・等至性モデル(TEM)を用いて分析、記述を行った。スクールカウンセラーは、①危険度・緊急度が高い、②病的である、③障害の疑いがあり診断が必要である、④校内対応には限界がある、の4つの視点から外部機関との連携の必要性を判断している。また、「生徒や保護者、教職員からの信頼」、「教職員の共通理解」、「関係機関の情報」、「専門的な知識」などが、外部機関との連携や問題の好転化において重要な要因となっていることが示唆された。}, pages = {47--58}, title = {スクールカウンセラーによる外部機関との連携のプロセスのモデル化}, volume = {6}, year = {2013} }