@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001359, author = {塚原, 加寿子 and 中村, 恵子 and 伊豆, 麻子 and 岩﨑, 保之 and 栗林, 祐子 and 大森, 悦子 and 佐藤, 美幸 and 渡邉, 文美 and 石﨑, トモイ}, issue = {1}, journal = {新潟青陵学会誌}, month = {Sep}, note = {application/pdf, In order to resolve children’s problematic behaviors, it is repeatedly addressed through various suggestions and information that it is important for schools to provide guidance to students and for schools and relating organizations to coordinate. It is vital to coordinate with relating organizations on providing guidance to students. The objectives of this study is to modelize a coordination process between schools and external organizations. The coordination process focuses on a coordination with external organizations and shows how children’s problematic behaviors turns for better by a student supervisor who is aware of such behaviors coordinating with external organizations. The study was conducted by giving a semi-structured interview to one student supervisor who works at a junior high school on cases that required the coordination. The analysis and descriptions were done using Trajectory and Equifinality Model (TEM). Even if the problematic behaviors might not show any potentials of crimes, based on information such as student’s home environment, friends, and nature, the student supervisor determines that the coordination with external organizations is necessary for a case with factors that could potentially complicate and prolong problems. Also, when considering external organizations, the supervisor made selections based on the necessity of assistance for the future. It is suggested that, facing with and having deeper understandings of relating organizations, and coordinating with various organizations according to their specialties are the important factors of turning the problems for the better., 子どもの問題行動の解決のためには、学校における生徒指導体制の整備や、学校と関係機関等との連携が重要であることは、各種提言や通知で繰り返し強調されており、生徒指導を進める上で関係機関との連携は欠かせないものとなっている。本研究の目的は、学校と外部機関との連携に焦点を当て、子どもの問題行動を認知した生徒指導主事が連携することによって、問題の状況が好転するまでのプロセスをモデル化することである。調査対象者は中学校に勤務する生徒指導主事1名とし、連携を必要とした事例について半構造化面接を行った。複線経路・等至性モデル(TEM)を用いて分析、記述を行った。 生徒指導主事は、問題行動に虞犯性がない場合でも、家庭環境や友人関係、本人の資質などの情報から、問題が複雑化、長期化する要因があると、外部連携が必要であると判断している。また、連携先の検討の際には、将来にわたる援助の必要性も見据えて連携先を選定していた。関係機関と面識を持ち、関係機関に対する理解を深め、それぞれの専門性に応じた連携を行うことが問題の好転化において、重要な要因となっていることが示唆された。}, pages = {59--69}, title = {子どもの問題行動に関する学校と外部機関との連携プロセスのモデル化 : 生徒指導主事への面接調査から}, volume = {6}, year = {2013} }