@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001503, author = {中村, 恵子 and 柄澤, 清美 and 中村, 圭子}, issue = {3}, journal = {新潟青陵学会誌}, month = {Mar}, note = {application/pdf, The objective of this paper is, from analyses of the listening training introduced to the first year curriculum of the nursing students, to structure knowledge, skills and attitudes for listening, and to clarify the outcomes and agendas of listening training using role-playing. We conducted factor analyses on the ‘listening checking sheet’ prior to the training, and created a covariance structure model. As a result, in the order of: ‘no argument, no criticism’ > ‘listening skills’ > ‘attentive listening, attitudes’ > ‘confirming, interpreting’ > ‘identifying problems’, it was more significantly influential. After the training, each of the low-scored items significantly improved. Also, as regards ‘beneficial points’, we extracted 24 subcategories and 7 categories, and for ‘difficult points’, we extracted 22 subcategories and 8 categories. ‘No argument, no criticism’, ‘listening skills’ and ‘attentive listening, attitudes’ are fundamentals of listening, and it is effective to focus on them in the first year curriculum., 本論文の目的は、看護学生対象の初年次教育に導入した話の聴き方の指導の分析から、話を聴くことに関する知識やスキル、態度について構造化を図り、ロールプレイングを用いた話の聴き方の指導の成果と課題を明らかにすることである。指導前の話の聴き方チェックシートの項目を因子分析し、共分散構造モデルを作成した。その結果、「無反論・無批判」→「聴くスキル」→「傾聴・態度」→「確認・解釈」→「問題の見極め」という順に有意に影響していた。指導後にはそれぞれの下位尺度得点が有意に高くなっていた。また、授業後の感想の分析から、「ためになったこと」については24サブカテゴリーと7カテゴリー、「難しかったこと」については22サブカテゴリーと8カテゴリーを抽出した。「無反論・無批判」、「聴くスキル」、「傾聴・態度」は聴くことの基盤であり、初年次教育において重点を置いて指導することが有効である。}, pages = {13--24}, title = {看護学生の初年次教育におけるロールプレイングを用いた話の聴き方指導の成果と課題}, volume = {7}, year = {2015} }