@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001506, author = {岩崎, 保之 and Iwasaki, Yasuyuki}, issue = {1}, journal = {新潟青陵学会誌}, month = {Mar}, note = {application/pdf, This study, from the perspective of John Dewey's (1859-1952) communication concept as aneducational evaluation, considers the relevance of communication and evaluation primarily inusing Dewey's works and rubrics of teaching experiments. As a result, it became clear thatcommunication performed by teachers and pupils in the course of collaborative research, as aneducational evaluation which nurtured pupils' evaluational abilities and included the notion of educative assessment, was an educational act. In addition, it was also clear that the empathy of teachers with pupils worked fundamentally on educative assessments and also had the effect of\nturning educational assessments into educative assessments., 本研究は、デューイ(John Dewey, 1859-1952)のコミュニケーション概念を教育評価としてとらえる立場から、デューイの諸著作やルーブリックを用いた授業実践を主な対象として、コミュニケーションと評価のレリヴァンスを考察した。その結果、教師と児童生徒とが協同的な探究活動において行うコミュニケーションは、児童生徒の評価能力を育成することや、教育的アセスメントを含む教育評価としての教育的行為であることを明らかにした。また、児童生徒に対する教師の共感は、原理的に教育的アセスメントにおいて働いていることや、教育上のアセスメントを教育的アセスメントへと移行させる働きをすることを明らかにした。}, pages = {9--18}, title = {デューイにおけるコミュニケーションと評価のレリヴァンスの検討}, volume = {1}, year = {2009} }