@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001936, author = {齊藤, 勇紀 and 有川, 宏幸 and 土居, 正城 and Saito, Yuuki and Arikawa, Hiroyuki and Doi, Masaki}, issue = {1}, journal = {学校メンタルヘルス = Journal of school mental health}, month = {}, note = {[Problem and Purpose] This research discusses the ideal form of a circulation-type training workshop, as it relates to changes in the interest in early medical care and education for disabled children among nursery teachers working at childdevelopment- assistance centers responsible for a child-development-assistance project. [Methods] To understand changes in nursery teachers’ interest, we categorized the questions asked by the participant nursery teachers. The determination of the effect size was performed using changes in the number of categories before and after the introduction of the circulation-type training workshops. [Results] With the introduction of circulation-type training workshops, questions concerning teaching methods decreased, and questions concerning on rehabilitation evaluation methods and community cooperation increased. [Discussion/Conclusion] It appears that circulation-type training workshops may enhance nursery teachers’ competence., 【問題と目的】本研究は,児童発達支援事業を担う子ども発達支援センターで早期療育に従事する保育者を対象とし,保育者の関心の変化から「循環型」研修会のあり方を検討した。分析1 では,保育者の関心の変化を捉えるための指標となるカテゴリーの作成を行った。分析2では,「循環型」研修会の導入の前後における保育者の関心についての時系列的な変化を客観的に分析し,得られた効果を検討した。 【方法】4年間継続して研修会に参加した12名の保育者を対象とした。分析1では,保育者の関心の変化を捉える指標を作成するため,会議録より抽出した保育者の質問内容のデータを,KJ法を用いて分類し,カテゴリー化した。分析2では,「循環 型」研修会を導入した介入の前後における各カテゴリーに属する質問の個数の変化により,効果判定を行った。 【結果】分析1では,保育者の関心の変化を捉えるための指標として,「指導法」「個に適合した療育」「職員間の連携」「保護者支援」「療育評価の方法」「地域連携」の6つのカテゴリーが抽出された。分析2 では,保育者の関心の変化として,「指導法」のカテゴリーが減少し,「療育評価の方法」,「地域連携」のカテゴリーが増加したことが示された。 【考察】保育者の関心は,技術を求める実践から反省的な実践へと変化した。「循環型」研修会は,保育者の力量を高めるための研修会として,一つの選択肢であることが示唆された。一方,「循環型」研修会を再現していくためには,コンサルテーションのあり方についての検討が今後も必要である。}, pages = {117--128}, title = {児童発達支援事業における保育者の力量を高めるための研修会のあり方 : 「循環型」研修会における参加者の療育に対する関心の変化の検討を通して}, volume = {21}, year = {2018} }