@article{oai:n-seiryo.repo.nii.ac.jp:00001973, author = {斎藤, まさ子 and 本間, 恵美子 and 内藤, 守 and 田辺, 生子 and 小林, 理恵 and 佐藤, 亨}, issue = {2}, journal = {新潟青陵学会誌}, month = {Sep}, note = {application/pdf, This study targeted a model group of the parents of children in Hikikomori state (the individual) recruited in A prefecture. The purpose is to practice a family support program aiming to enable such parents to respond to the individual in an understanding manner in order to explore the effectiveness of the program and create a rubric that will serve as the evaluation criteria. Thirteen parents (six males and seven females) participated in the family classes, which were conducted six times. The results of the rubric evaluation established the effectiveness of the program with likely influences of the following three factors. (1) The focus on mutual exchange and narration of experiences through dialogue between members, which is a central element of the self-help group, was effective. (2) The use of the rubric allowed elaborating on the complex qualitative changes in each participant, further enhancing the inter-subjectivity of evaluators and avoiding the risk of erroneous judgments. (3) One factor that may not lead to an understanding response of parents is that they have difficulty communicating with their children., 本研究は、A県内で募集したひきこもり状態の子ども(本人)の親で構成されたモデルグループを対象に、親が本人に理解的な対応ができるようになることを目指した家族支援プログラムを実施し、プログラムの有効性を探ること、さらにその際の評価基準となるルーブリックを作成することを目的とした。家族教室には、13人の親(男性6人、女性7人)が参加し、6回実施した。ルーブリックの評価結果からプログラムの有効性は立証できたが、次の3点が影響していたものと考えられる。①自助グループの中心的要素である、メンバー同士の対話による相互交流や体験の語りを重視したことが有効であった。②ルーブリックを用いることで、参加者個々の複合的な質的変化を詳らかにでき、さらに評価者間の間主観性を高めるとともに、誤った判断をするという危険性が回避できた。③子どもへの理解的対応につながらない要因として、親が子どもとのコミュニケーションが困難な場合が考えられた。}, pages = {1--13}, title = {ひきこもり家族教室の実践と評価 ~ルーブリックを用いてプログラムの有効性を探る~}, volume = {13}, year = {2020} }