ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌
  2. 日本産業技術教育学会誌
  3. 55巻(2013)
  4. 4号

ARCS動機づけ方略と統計的検定に基づくプログラミング教材の改善とその評価

https://n-seiryo.repo.nii.ac.jp/records/1898
https://n-seiryo.repo.nii.ac.jp/records/1898
e2ee98ec-ea82-43d2-a683-e7abc2b2dcc3
名前 / ファイル ライセンス アクション
nsu2018034.pdf nsu2018034.pdf (798.8 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2018-09-12
タイトル
タイトル ARCS動機づけ方略と統計的検定に基づくプログラミング教材の改善とその評価
言語 ja
タイトル
タイトル Improvement and Evaluation of Teaching Materials for Programming Education based on ARCS Strategies and Statistical Testing
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 Programming education
キーワード
主題 Remediation of teaching materials
キーワード
主題 Motivation
キーワード
主題 ARCS questionnaire
キーワード
主題 Motivation strategies
キーワード
主題 プログラミング教育
キーワード
主題 教材改善
キーワード
主題 モチベーション
キーワード
主題 ARCSアンケート
キーワード
主題 動機付け方略
資源タイプ
資源タイプ journal article
著者 塚本, 英邦

× 塚本, 英邦

WEKO 5711

ja 塚本, 英邦

Search repository
南雲, 秀雄

× 南雲, 秀雄

WEKO 5712

ja 南雲, 秀雄

Search repository
門田, 暁人

× 門田, 暁人

WEKO 5713

ja 門田, 暁人

Search repository
松本, 健一

× 松本, 健一

WEKO 5714

ja 松本, 健一

Search repository
Tsukamoto, Hidekuni@@@Nagumo Hideo@@@Monden Akito@@@Matsumoto Ken-ichi

× Tsukamoto, Hidekuni@@@Nagumo Hideo@@@Monden Akito@@@Matsumoto Ken-ichi

WEKO 5715

en Tsukamoto, Hidekuni@@@Nagumo Hideo@@@Monden Akito@@@Matsumoto Ken-ichi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究では、プログラミング教育における教材の改善手法を提案し、その効果を評価する。本手法は、学習者のモチベーションを定量的に測定し、ARCS動機づけ方略と統計的検定に基づいてプログラミング教材の改善を行う。具体的には、学習者のモチベーションを、ARCSアンケートによって測定し、統計的に有意な減少が生じる授業毎の下位カテゴリーを特定する。その下位カテゴリーに対応するモチベーションを向上させる方略を、ARCS動機づけモデルの“動機づけ方略”における方略見本から選択する。方略見本に基づいて教材の改善要素を設定し、プログラミング教材の改善を行う。ケーススタディとして、本手法によって5つの改善要素を設定して教材改善を行ってプログラミング教育を試行し、特徴的な3つの改善要素における教材改善の効果を検討する。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In this research, a statistical remediation method for teaching materials in programming education has been proposed, and its effects have been evaluated. In this method, the teaching materials are systematically improved upon through quantitative measurements and analyses of the motivation of students so that a distinct improvement can be measured irrespsctive of the knowledge and experience of the teachers. Specifically, the motivation score of the students for each of the 12 subcategories of the ARCS motivation model was measured in each lesson, and the subcategory of a particular lesson in which the score decreased significantly from a previous one was identified. The remediation strategies corresponding to these subcategories were then looked up on lists of “motivation strategies” in the ARCS model, and are used to improve upon the teaching materials. By applying this method to a programming coures, five weak points in the teaching materials were indentified and they were subsequently improved upon by using remediation strategies. The effects of the remediation strategies have been confirmed in three of these weak areas of the subsequent programming course.
書誌情報 ja : 日本産業技術教育学会誌

巻 55, 号 4, p. 73-82, 発行日 2013-12
出版者
出版者 日本産業技術教育学会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0286-5580
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00190195
フォーマット
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:23:47.693897
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3