ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 学術雑誌
  2. 日本産業技術教育学会誌
  3. 52巻(2010)
  4. 3号

芸術系技能を必要とするIT作業を考慮したプログラミング教育のモチベーションの解析

https://n-seiryo.repo.nii.ac.jp/records/1897
https://n-seiryo.repo.nii.ac.jp/records/1897
1df12d3c-d32e-45c4-beb5-7e2709790a73
名前 / ファイル ライセンス アクション
nsu2018033.pdf nsu2018033.pdf (957.9 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2018-09-12
タイトル
タイトル 芸術系技能を必要とするIT作業を考慮したプログラミング教育のモチベーションの解析
言語 ja
タイトル
タイトル Analysis of the Motivation in the Programming Education for the Students Who Perform IT Work that Requires Artistic Skills
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 programming education
キーワード
主題 Processing
キーワード
主題 ARCS motivation model
キーワード
主題 motivation
キーワード
主題 3D bubble graphs
キーワード
主題 プログラミング教育
キーワード
主題 Processing
キーワード
主題 ARCS動機付けモデル
キーワード
主題 モチベーション
キーワード
主題 3Dバブルグラフ
資源タイプ
資源タイプ journal article
著者 塚本, 英邦

× 塚本, 英邦

WEKO 5707

ja 塚本, 英邦

Search repository
南雲, 秀雄

× 南雲, 秀雄

WEKO 5708

ja 南雲, 秀雄

Search repository
武村, 泰宏

× 武村, 泰宏

WEKO 5709

ja 武村, 泰宏

Search repository
Tsukamoto, Hidekuni@@@Nagumo Hideo@@@Takemura Yasuhiro

× Tsukamoto, Hidekuni@@@Nagumo Hideo@@@Takemura Yasuhiro

WEKO 5710

en Tsukamoto, Hidekuni@@@Nagumo Hideo@@@Takemura Yasuhiro

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 芸術系技能を必要とするIT作業において、作業環境を充実させて効率的な制作活動を展開するには、プログラミング教育が効果的であると考えられる。そして、知識の運用を必要とするプログラミング教育においては学習者自身のモチベーションが重要である。本研究では、効果的なプログラミング教育を行うためにプログラミング教育のモチベーションの変化を、ARCS動機付けモデルを用いて分析した。さらに、ARCS動機付けモデルの因子の下位カテゴリーに着目し、その遷移と遷移の要因を解析した。下位カテゴリーの遷移要因の解析では、ARCS動機付けモデルの一つの因子に属する3つの下位カテゴリーを3Dバブルグラフの3軸に対応させて描画する手法も提案した。本提案手法は、一つの因子の下位カテゴリー間の関係や、学習フェーズの進行による遷移要因の総合的な把握に適用できる可能性があると考えられる。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 Programming education is considered to be important for the students in the art faculty, who perform the IT works that require artistic skills, to enrich their environments of creation and to carry out effective activities of creation. The motivation of the students is considered to be an important part of programming education in which active participation of students is crucial. In this research, we analyzed the transition of the motivation in the programming education using the ARCS motivation model in order to carry out effective programming education. Furthermore, we focused on the three sublevel categories of each factor of the ARCS model, and analyzed the transition and the factor of the transition of them. We have also proposed the method of analysis in which 3D bubble graphs ware drawn in such a way that each axis corresponds to each of the three sublevel categories in a factor of the ARCS model. We consider that it will be possible to apply the proposed methods to grasp the relation among the sublevel categories of each factor and the cause of the transition of them as the learning progresses.
書誌情報 ja : 日本産業技術教育学会誌

巻 52, 号 3, p. 177-185, 発行日 2010-09
出版者
出版者 日本産業技術教育学会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 0286-5580
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AN00190195
フォーマット
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:23:49.872495
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3