ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 新潟青陵学会誌
  2. 12巻(2019)
  3. 1号

手術室実習の事前学習にICTを活用したことによる学習効果

https://doi.org/10.32147/00001901
https://doi.org/10.32147/00001901
1b38ca82-43f1-4a8d-952a-77efb41fa2b5
名前 / ファイル ライセンス アクション
sg_1201_4.pdf sg_1201_4.pdf (766.9 kB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2019-08-23
タイトル
タイトル 手術室実習の事前学習にICTを活用したことによる学習効果
言語 ja
タイトル
タイトル The effects of ICT learning prior to operative practical training
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 operative practical training
キーワード
主題 operative nursing
キーワード
主題 perioperative nursing
キーワード
主題 information and communication technology (ICT)
キーワード
主題 basic education in nursing
キーワード
主題 手術室実習
キーワード
主題 手術看護
キーワード
主題 周手術期看護
キーワード
主題 情報通信技術(ICT)
キーワード
主題 看護基礎教育
資源タイプ
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.32147/00001901
ID登録タイプ JaLC
著者 帆苅, 真由美

× 帆苅, 真由美

WEKO 5746

帆苅, 真由美

Search repository
小島, さやか

× 小島, さやか

WEKO 5747

小島, さやか

Search repository
小林, 理恵

× 小林, 理恵

WEKO 5748

小林, 理恵

Search repository
清水, 理恵

× 清水, 理恵

WEKO 5749

清水, 理恵

Search repository
小林, 祐子

× 小林, 祐子

WEKO 5750

小林, 祐子

Search repository

×

WEKO 5751

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 手術室実習の事前学習として情報通信技術(ICT)を活用することによって得られる学習効果を明らかにすることを目的に、A大学3年次看護学生83名を対象に本研究を行った。手術室実習の事前学習として術中看護に関する動画視聴の課題を出し、手術室実習後に自記式無記名質問紙調査を実施した。調査内容は、視聴状況、視聴内容の分かりやすさ、手術室実習への興味、手術看護の理解、手術室実習の不安軽減、手術室実習への役立ち、視聴による利点と改善点であり、Spearmanの順位相関係数を用いて分析した。視聴内容の分かりやすさと手術室実習への興味(r=.592、p<.01)、視聴内容の分かりやすさと手術室実習への役立ち(r=.508、p<.01)、手術看護の理解と手術室実習の不安軽減(r=.442、p<.01)で相関がみられた。ICTを活用することで手術室実習における学習効果が高まることが示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 This study investigated the effects of information and communication technology (ICT) learning prior to operative practical training. The subjects were 83 junior-year nursing students at University A. We had the students watch a video about intraoperative nursing before operative practical training, and conducted an anonymous self-administered questionnaire after the training. The questionnaire items were whether they watched the video; whether the video was easy to understand; whether they were interested in operative practical training; how well they understood operative nursing; whether the video reduced their anxiety about operative practical training; whether the video was helpful in operative practical training; and other benefits and necessary improvements of watching the video. The results were analyzed using Spearman’s rank correlation coefficients. A correlation was found between whether the video was easy to understand and whether they were interested in operative practical training (r = .592, P < .01); whether the video was easy to understand and whether the video was helpful in operative practical training (r = .508, P < .01); and how well they understood operative nursing and whether the video reduced their anxiety about operative practical training (r = .442, P <.01). The results suggest that the use of ICT can enhance the learning effects of operative practical training.
書誌情報 新潟青陵学会誌

巻 12, 号 1, p. 36-43, 発行日 2019-03
出版者
出版者 新潟青陵学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-759X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412634
フォーマット
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:09:51.190767
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3