Item type |
紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) |
公開日 |
2010-11-16 |
タイトル |
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タイトル |
看護部門における目標管理の定着 : 看護管理者、看護職員のインタビュー調査から |
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言語 |
ja |
タイトル |
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タイトル |
Fixation of Management By Objectives in the nursing department : interview investigation of nursing staff、nursing manager |
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言語 |
en |
言語 |
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言語 |
jpn |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
management by objectives |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
Affirmative acceptance recognition |
キーワード |
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Other |
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主題 |
Negative acceptance recognition |
キーワード |
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Other |
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主題 |
Nursing manager |
キーワード |
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Other |
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主題 |
Nursing staff |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
目標管理 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
肯定的受け入れ認識 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
否定的受け入れ認識 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
看護管理者 |
キーワード |
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主題Scheme |
Other |
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主題 |
看護職員 |
資源タイプ |
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資源タイプ識別子 |
http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 |
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資源タイプ |
departmental bulletin paper |
ID登録 |
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ID登録 |
10.32147/00001208 |
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ID登録タイプ |
JaLC |
著者 |
中村, 悦子
瀬賀, 裕子
Nakamura, Etsuko@@@Sega Yuko
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抄録 |
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内容記述タイプ |
Abstract |
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内容記述 |
目標管理とは、従業員の自己実現を支援し、組織の目標を達成するという管理方式である。看護部門における目標管理の導入が、看護管理者、看護職員にどのように受け入れられ定着しているのかを明らかにした。受け入れ認識には、肯定的内容と否定的内容に分けられた。看護管理者は、成果として、「スタッフの意欲の向上」をあげ、看護職員は、肯定的受け入れ認識で、看護師長、スタッフともに「目標の意識化」「達成感」をあげていた。「目標の意識化」と「達成感」の間には、看護師長の支援と受ける側のスタッフとの良い人間関係があった。また、看護師長のスタッフの意識・行動への「承認」が、スタッフの意欲を高め、組織目標にコミットすることがわかった。目標管理を効果的に運用するためには、モチベーションを高める管理機能が重要である。 |
抄録(英) |
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内容記述タイプ |
Other |
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内容記述 |
Management by objectives h`which is support the realization of employee's life objectives is a management method to achieve objectives of organization. We clarified how were accepted and was firmly established in a nursing manager, nursing staff by introduction of gmanagement by objectives in the nursing department. In acceptance recognition, we were separated to affirmative contents and negative contents. A nursing manager put up improvement of will of the staff as result, nursing staff and a nurse supervisor put up consciousness of objectives and sense of accomplishment by affirmative achievement recognition. Between consciousness of an objectives and sense of achievement, the support of a nurse supervisor were good human relations with the staff. In addition, we understood that a nurse supervisor recognize to consciousness and an action of the staff, raised motivation and committed to organization objectives of the staff. A management capability to raise motivation is important to manage management by objectives effectively. |
書誌情報 |
新潟青陵大学紀要
巻 8,
号 8,
p. 117-127,
発行日 2008-03
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出版者 |
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出版者 |
新潟青陵大学 |
ISSN |
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収録物識別子タイプ |
ISSN |
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収録物識別子 |
1346-1737 |
書誌レコードID |
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収録物識別子タイプ |
NCID |
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収録物識別子 |
AA11549156 |
フォーマット |
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内容記述 |
application/pdf |
著者版フラグ |
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出版タイプ |
VoR |
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出版タイプResource |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |