ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 新潟青陵学会誌
  2. 5巻(2012)
  3. 3号

心の健康問題をもつ子どもの養護診断・対応に関する研究

https://doi.org/10.32147/00001316
https://doi.org/10.32147/00001316
2b1b684c-add7-4128-803f-4f219ef6d0ce
名前 / ファイル ライセンス アクション
sg_0503_01.pdf sg_0503_01.pdf (1.0 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2013-06-12
タイトル
タイトル 心の健康問題をもつ子どもの養護診断・対応に関する研究
言語 ja
タイトル
タイトル Study Relating to Protective Care Diagnosis and Countermeasures for Children with Mental Health Problems
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 yogo teachers
キーワード
主題Scheme Other
主題 mental health problems
キーワード
主題Scheme Other
主題 protective care diagnosis
キーワード
主題Scheme Other
主題 countermeasures
キーワード
主題Scheme Other
主題 養護教諭
キーワード
主題Scheme Other
主題 心の健康問題
キーワード
主題Scheme Other
主題 養護診断
キーワード
主題Scheme Other
主題 対応
資源タイプ
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.32147/00001316
ID登録タイプ JaLC
著者 中村, 恵子

× 中村, 恵子

WEKO 3911

中村, 恵子

Search repository
塚原, 加寿子

× 塚原, 加寿子

WEKO 3912

塚原, 加寿子

Search repository
伊豆, 麻子

× 伊豆, 麻子

WEKO 3913

伊豆, 麻子

Search repository
栗林, 祐子

× 栗林, 祐子

WEKO 3914

栗林, 祐子

Search repository
大森, 悦子

× 大森, 悦子

WEKO 3915

大森, 悦子

Search repository
佐藤, 美幸

× 佐藤, 美幸

WEKO 3916

佐藤, 美幸

Search repository
渡邉, 文美

× 渡邉, 文美

WEKO 3917

渡邉, 文美

Search repository
石﨑, トモイ

× 石﨑, トモイ

WEKO 3918

石﨑, トモイ

Search repository
西山, 悦子

× 西山, 悦子

WEKO 3919

西山, 悦子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本研究の目的は、熟練した養護教諭が心の健康問題もつ子どものサインをどのように受け取り、どのように養護診断や対応を行っているのか、明らかにすることである。
小学校に10年以上勤務している現職の養護教諭4人を対象として、子どもたちの心の健康問題への支援に関する面接調査を実施した。面接内容の逐語録を作成し、修正版グランデッド・セオリー・アプローチを用いて分析した結果、62の概念と20のカテゴリーを抽出した。熟練した養護教諭は、早い段階で子どもが抱える問題を予測し、情報収集を様々な方法で行っていた。情報を整理・統合し、問題を明確化した上で、支援計画を立案し、対応や連携を図っていた。また、養護教諭は、学校組織の一員である教師としての教育的な視点と、専門的な知識・技能をもつ専門家としての生理学的、臨床心理学的な視点から、心の健康問題の養護診断・対応を行っていることが示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The purpose of this study is to clarify how experienced yogo teachers interpret signs of children with mental health problems and how they provide protective care diagnosis and countermeasures.
Interviews about support for children with mental health problems were conducted with four yogo teachers who had worked in elementary schools for at least ten years. A word-for-word record of the interviews was compiled and analysis of the revised version using the grounded theory approach extracted 62 concepts and 20 categories. Experienced yogo teachers foresaw children's problems at an early stage and collected information by various means. By sorting and integrating information and defining problems, support plans could be designed and countermeasures and coordination set up. Furthermore, it was suggested that yogo teachers provide protective care diagnosis for mental health problems from an educational perspective as teaching professionals who are members of the school organization and from a physiological and clinical psychological perspective as experts with specialized knowledge and skills.
書誌情報 新潟青陵学会誌

巻 5, 号 3, p. 1-9, 発行日 2013-03
出版者
出版者 新潟青陵学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-759X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412634
フォーマット
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:03:40.911939
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3