WEKO3
アイテム
新任期保健師の育成に係る指導保健師の研修ニーズ
https://doi.org/10.32147/0002000005
https://doi.org/10.32147/0002000005b8aa4f7e-9193-479d-b1b1-d0b340006ba0
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2023-10-03 | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | 新任期保健師の育成に係る指導保健師の研修ニーズ | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
タイトル | ||||||||||
タイトル | Training needs of public health nurse instructors for the development of new-term public health nurses | |||||||||
言語 | en | |||||||||
言語 | ||||||||||
言語 | jpn | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 新任期保健師 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 新任期保健師指導担当保健師 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 指導上の課題 | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | 研修ニーズ | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | new-term public health nurses | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | public health nurses in charge of teaching new-term public health nurses | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | challenges in teaching | |||||||||
キーワード | ||||||||||
主題 | training needs | |||||||||
資源タイプ | ||||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||||
ID登録 | ||||||||||
ID登録 | 10.32147/0002000005 | |||||||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||||||
著者 |
室岡 真樹
× 室岡 真樹
× 坪川 トモ子
|
|||||||||
抄録 | ||||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||||
内容記述 | 新任期保健師指導担当者研修の標準化に向け、A県新採用保健師研修に参加した指導担当保健師(以下「指導者」)を対象にWeb調査を実施した。調査項目は新任期保健師教育に係る課題5項目(以下「課題」)、日頃心がけていること(以下「心がけ」)等とした。「課題」は量的・質的に、「心がけ」は質的に分析した。 回答は34人(82.9%)。「課題」は業務量や指導体制(64.6%)、指導者の力量・指導力(58.7%)、新任期保健師OJTに関すること(14.7%)等であった。「心がけ」は4カテゴリ:指導者のコーチング行動や姿勢、実践力向上への支援、新人育成組織体制づくり、及び関係・雰囲気づくりが生成された。 指導者は、OJT体制と自身の力量に課題を感じつつも、新任期保健師の理解、支援的な指導に努めていることが推測された。指導者が新任期保健師と自信をもって関わり、指導者自身も成長を感じ、組織で指導する意識と体制も意識できる指導者研修が必要である。 |
|||||||||
言語 | ja | |||||||||
抄録(英) | ||||||||||
内容記述タイプ | Other | |||||||||
内容記述 | To standardize the training of those in charge of teaching new-term public health nurses, a web-based survey was conducted among public health nurses in charge of teaching (hereinafter "instructors") who participated in the training of new-term public health nurses in Prefecture A. The survey items included five challenges associated with the education of new-term public health nurses (hereinafter "challenge") and what they regard on a daily basis (hereinafter "mindset"). "Challenge" was analyzed quantitatively and qualitatively, while "mindset" was analyzed qualitatively. The number of respondents was 34 (82.9%). "Challenge" included workload and teaching system (64.6%), competence and teaching ability of instructors (58.7%), and matters related to OJT for newterm public health nurses (14.7%). Four categories of "mindset" were generated: coaching behavior and attitude of instructors, support for improvement of practical ability, building of organizational structure for newcomer training, and relationship/atmosphere building. The instructors, while feeling challenged by the OJT system and their own competence, were inferred to try to understand and support new-term public health nurses. Instructor training is necessary to allow instructors to interact with new-term public health nurses with confidence, feel their own growth, and take teaching and structures in organizations into consideration. |
|||||||||
言語 | en | |||||||||
書誌情報 |
ja : 新潟青陵学会誌 巻 16, 号 2, p. 1-12, 発行日 2022-09 |
|||||||||
出版者 | ||||||||||
出版者 | 新潟青陵学会 | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
ISSN | ||||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||||
収録物識別子 | 1883-759X | |||||||||
書誌レコードID | ||||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||||
収録物識別子 | AA12412634 | |||||||||
フォーマット | ||||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||||
言語 | ja | |||||||||
著者版フラグ | ||||||||||
出版タイプ | VoR |