ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 新潟青陵学会誌
  2. 16巻(2023)
  3. 2号

新任期保健師の育成に係る指導保健師の研修ニーズ

https://doi.org/10.32147/0002000005
https://doi.org/10.32147/0002000005
b8aa4f7e-9193-479d-b1b1-d0b340006ba0
名前 / ファイル ライセンス アクション
sg_1602_1.pdf sg_1602_1.pdf (2.7 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2023-10-03
タイトル
タイトル 新任期保健師の育成に係る指導保健師の研修ニーズ
言語 ja
タイトル
タイトル Training needs of public health nurse instructors for the development of new-term public health nurses
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 新任期保健師
キーワード
主題 新任期保健師指導担当保健師
キーワード
主題 指導上の課題
キーワード
主題 研修ニーズ
キーワード
主題 new-term public health nurses
キーワード
主題 public health nurses in charge of teaching new-term public health nurses
キーワード
主題 challenges in teaching
キーワード
主題 training needs
資源タイプ
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.32147/0002000005
ID登録タイプ JaLC
著者 室岡 真樹

× 室岡 真樹

ja 室岡 真樹

Search repository
坪川 トモ子

× 坪川 トモ子

ja 坪川 トモ子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 新任期保健師指導担当者研修の標準化に向け、A県新採用保健師研修に参加した指導担当保健師(以下「指導者」)を対象にWeb調査を実施した。調査項目は新任期保健師教育に係る課題5項目(以下「課題」)、日頃心がけていること(以下「心がけ」)等とした。「課題」は量的・質的に、「心がけ」は質的に分析した。
 回答は34人(82.9%)。「課題」は業務量や指導体制(64.6%)、指導者の力量・指導力(58.7%)、新任期保健師OJTに関すること(14.7%)等であった。「心がけ」は4カテゴリ:指導者のコーチング行動や姿勢、実践力向上への支援、新人育成組織体制づくり、及び関係・雰囲気づくりが生成された。
 指導者は、OJT体制と自身の力量に課題を感じつつも、新任期保健師の理解、支援的な指導に努めていることが推測された。指導者が新任期保健師と自信をもって関わり、指導者自身も成長を感じ、組織で指導する意識と体制も意識できる指導者研修が必要である。
言語 ja
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 To standardize the training of those in charge of teaching new-term public health nurses, a web-based survey was conducted among public health nurses in charge of teaching (hereinafter "instructors") who participated in the training of new-term public health nurses in Prefecture A. The survey items included five challenges associated with the education of new-term public health nurses (hereinafter "challenge") and what they regard on a daily basis (hereinafter "mindset"). "Challenge" was analyzed quantitatively and qualitatively, while "mindset" was analyzed qualitatively.
 The number of respondents was 34 (82.9%). "Challenge" included workload and teaching system (64.6%), competence and teaching ability of instructors (58.7%), and matters related to OJT for newterm public health nurses (14.7%). Four categories of "mindset" were generated: coaching behavior and attitude of instructors, support for improvement of practical ability, building of organizational structure for newcomer training, and relationship/atmosphere building.
 The instructors, while feeling challenged by the OJT system and their own competence, were inferred to try to understand and support new-term public health nurses. Instructor training is necessary to allow instructors to interact with new-term public health nurses with confidence, feel their own growth, and take teaching and structures in organizations into consideration.
言語 en
書誌情報 ja : 新潟青陵学会誌

巻 16, 号 2, p. 1-12, 発行日 2022-09
出版者
出版者 新潟青陵学会
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-759X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412634
フォーマット
内容記述 application/pdf
言語 ja
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-10-03 00:32:33.498058
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3