WEKO3
アイテム
特別支援教育の視点から見る幼児教育・保育における個別の指導計画の在り方
https://n-seiryo.repo.nii.ac.jp/records/2000141
https://n-seiryo.repo.nii.ac.jp/records/20001418ca27847-2710-4d85-8f4b-846ae0adddfc
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2024-09-30 | |||||||
タイトル | ||||||||
タイトル | 特別支援教育の視点から見る幼児教育・保育における個別の指導計画の在り方 | |||||||
言語 | ja | |||||||
言語 | ||||||||
言語 | jpn | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | 個別の指導計画 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | 特別な教育的ニーズ | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | 特別支援教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | 幼児教育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | 保育 | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | individualized teaching plan | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | children with special needs | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | special needs education | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | early childhood education | |||||||
キーワード | ||||||||
主題 | early childhood care and education | |||||||
資源タイプ | ||||||||
資源タイプ | journal article | |||||||
その他(別言語等)のタイトル | ||||||||
その他のタイトル | Role of Individualized Teaching Plans in Early Childhood Education and Care from the Perspective of Special Needs Education | |||||||
言語 | en | |||||||
著者 |
齊藤 勇紀
× 齊藤 勇紀
|
|||||||
抄録 | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | 本研究は、幼児教育・保育における個別の指導計画の制度的位置づけと導入経緯を先行研究や公的資料に基づき概観し、作成上の課題とその解決策を探ることを目的とした。 個別の指導計画の作成には、環境を通じた教育を基本とし、集団の中で個々の発達課題を捉えること、発達の個人差、保護者の理解、発達段階に応じた多様な保育形態や保育環境のアセスメントにより障害の状態像と教育的ニーズを把握する必要がある。 一方、具体的な方法論が明示されておらず、包括的な視点と具体的な記録方法の検討が課題である。したがって、課題解決に向けた幼児期の学びに即した個別の指導計画の立案方法、保育者の専門性向上のための研修プログラムのあり方が求められる。また、幼児教育・保育は共通の教育課程の下で行われ、特別な教育課程は編成されない。 このことから、特別な教育的ニーズや個別の指導計画の対象となる子どもを明確にする必要がある。今後は、日本のみならず諸外国の知見を踏まえた検討が求められる。 |
|||||||
言語 | ja | |||||||
抄録(英) | ||||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||||
内容記述 | Based on previous research and official documents, this study overviews the institutional positioning and introduction of individualized teaching plans in early childhood education and care. In addition, it explores the challenges in creating these plans and proposing solutions. Creating individualized teaching plans needs a fundamental approach to education through the environment, identifying individual developmental issues within the group, understanding individual differences in development, gaining parental understanding, and assessing various forms of childcare and environments according to developmental stages to understand disabilities and educational needs. However, specific methodologies have not been clearly defined and examining comprehensive perspectives and recording methods remains challenging. Therefore, it is necessary to establish methods for designing individualized teaching plans that align with the learning needs of early childhood and to develop effective training programs aimed at enhancing the expertise of caregivers. Early childhood education and care are conducted under a common curriculum; no special curriculum has been formulated. Consequently, it is necessary to identify children with special educational needs and those who require individualized teaching plans. Considering insights from Japan and other countries in the future is essential. | |||||||
言語 | en | |||||||
bibliographic_information |
ja : 新潟青陵学会誌 巻 17, 号 2, p. 1-12, 発行日 2024-09 |
|||||||
出版者 | ||||||||
出版者 | 新潟青陵学会 | |||||||
言語 | ja | |||||||
item_10001_source_id_9 | ||||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||||
収録物識別子 | 1883-759X | |||||||
item_10001_source_id_11 | ||||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||||
収録物識別子 | AA12412634 | |||||||
フォーマット | ||||||||
内容記述 | application/pdf | |||||||
言語 | ja | |||||||
出版タイプ | ||||||||
出版タイプ | VoR |