ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 新潟青陵大学紀要
  2. 4号(2004)

看護技術の自己学習を目的とした動画ストリーミング教材の製作と評価

https://doi.org/10.32147/00001117
https://doi.org/10.32147/00001117
79f5e036-f2fb-4ebd-a4ff-691b78ccd420
名前 / ファイル ライセンス アクション
D0408.pdf D0408.pdf (188.6 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2010-11-16
タイトル
タイトル 看護技術の自己学習を目的とした動画ストリーミング教材の製作と評価
言語 ja
タイトル
タイトル Production and Assessment of Streaming Video Teaching Materials for Nursing Art Self-Learning
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 streaming video
キーワード
主題 self-learning
キーワード
主題 nursing art
キーワード
主題 teaching materials
キーワード
主題 動画ストリーミング
キーワード
主題 自己学習
キーワード
主題 看護技術
キーワード
主題 教材
資源タイプ
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.32147/00001117
ID登録タイプ JaLC
著者 菅原, 真優美

× 菅原, 真優美

WEKO 3274

菅原, 真優美

Search repository
小山, 聡子

× 小山, 聡子

WEKO 3275

小山, 聡子

Search repository
倉井, 佳子

× 倉井, 佳子

WEKO 3276

倉井, 佳子

Search repository
佐藤, 信枝

× 佐藤, 信枝

WEKO 3277

佐藤, 信枝

Search repository
中野, 充

× 中野, 充

WEKO 3278

中野, 充

Search repository
南雲, 秀雄

× 南雲, 秀雄

WEKO 3279

南雲, 秀雄

Search repository
Sugawara, Mayumi@@@Koyama Satoko@@@Kurai Yoshiko@@@Satoh Nobue@@@Nakano Makoto@@@Nagumo Hideo

× Sugawara, Mayumi@@@Koyama Satoko@@@Kurai Yoshiko@@@Satoh Nobue@@@Nakano Makoto@@@Nagumo Hideo

WEKO 3280

en Sugawara, Mayumi@@@Koyama Satoko@@@Kurai Yoshiko@@@Satoh Nobue@@@Nakano Makoto@@@Nagumo Hideo

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 N大学では,1・2年次生全員にノートパソコンを貸与し,無線LANの環境も整っている。そこで,この環境を利用して学生が看護技術を自己学習できるように動画ストリーミング教材を試作した。そして,看護学科1年次生を対象に,この教材を学生が有効利用するための基礎資料を得ることを目的とした調査を行った。その結果,今回調査に使用した臥床している患者のシーツ交換の教材に関しては,教材視聴群と非視聴群のポストテストの成績に有意差は見られなかった。動画ストリーミング教材は看護技術の自己学習に適しているが,あくまでも練習の補助として使用した方が良い。また,教材は,演習後直ちに視聴するよりも,各自で技術の練習を行い,課題を明確にした後で視聴した方が効果的であると考える.さらに,事前に学生のパソコン操作能力を確認しておくことや,細かい動作まで分かるように画面の画質を改善することの必要性が示唆された。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 In N university, every student in the first and second grade has a laptop computer lent by the university, andcan use wireless LAN. By making good use of such an IT environment, we produced streaming video contents fornursing art education, and conducted an assessment research with our first year nursing students in order to obtainbasic data about making good use of the teaching material. As a result, we found no significant differences in the post-test scores between the group of students who hadviewed the video contents and that of students who had not. Although streaming video teaching materials aresuitable for self-learning of nursing art, it is better to use them as support materials for practicing the skill. Further, itis more effective to view the video contents after practicing by oneself for a while and finding one's weak points, than to view them immediately after a lesson. It is also important to examine students' ability to oparate personalcomputers, and to improve the quality of pictures in order to be able to view detailed movements.
書誌情報 新潟青陵大学紀要

巻 4, 号 4, p. 123-135, 発行日 2004-03
出版者
出版者 新潟青陵大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1346-1737
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA11549156
フォーマット
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:22:22.908633
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3