WEKO3
アイテム
スクールカウンセラーによる外部機関との連携のプロセスのモデル化
https://doi.org/10.32147/00001352
https://doi.org/10.32147/000013529b2a34f9-c3d1-4e91-8478-3dee82580483
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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sg_0601_05.pdf (4.5 MB)
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Item type | 学術雑誌論文 / Journal Article(1) | |||||
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公開日 | 2014-01-17 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | スクールカウンセラーによる外部機関との連携のプロセスのモデル化 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Modeling of the Process of School Counselors’ Coordinating with External Organizations | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | school counselors | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | external organizations | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | coordination | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | process | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | スクールカウセラー | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 外部機関 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 連携 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | プロセス | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | journal article | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.32147/00001352 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
中村, 恵子
× 中村, 恵子× 塚原, 加寿子× 伊豆, 麻子× 岩﨑, 保之× 栗林, 祐子× 大森, 悦子× 佐藤, 美幸× 渡邉, 文美× 石﨑, トモイ |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 子どもの心の健康問題において外部の関係機関や専門家との連携が必要となっているケースが増えており、連携におけるスクールカウンセラーの役割が重要となっている。本研究の目的は、スクールカウンセラーが外部機関と連携することによって、子どもの心の健康問題の状況が好転するまでのプロセスをモデル化することである。中学校に勤務するスクールカウンセラー1名に半構造化面接を行い、4事例について複線経路・等至性モデル(TEM)を用いて分析、記述を行った。スクールカウンセラーは、①危険度・緊急度が高い、②病的である、③障害の疑いがあり診断が必要である、④校内対応には限界がある、の4つの視点から外部機関との連携の必要性を判断している。また、「生徒や保護者、教職員からの信頼」、「教職員の共通理解」、「関係機関の情報」、「専門的な知識」などが、外部機関との連携や問題の好転化において重要な要因となっていることが示唆された。 | |||||
抄録(英) | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | Schools’ Coordination with applicable external organizations and professionals is necessary for children’s mental health problems in an increasing number of cases, and the role of school counselors is increasingly important in Coordination. The purpose of this study was to model the process in which children’s mental health problems improved by school counselors’ coordinating with external organizations. We conducted a semi-structured interview with a school counselor working in a junior high school and analyzed and described four cases using the Trajectory Equifinality Model (TEM). The school counselor evaluated the need to coordinate with external organizations from four perspectives: 1. the student is highly dangerous or the situation is very urgent; 2. the student is diseased; 3. the student may have a disorder and needs to be medically examined; 4. the situation is beyond the ability of school counseling support. In addition, it was suggested that “the trust of students, guardians, teaching staff,” “a shared understanding among teaching staff,” information on related organizations,” “expertise,” and others were the major factors in the school counselor’s collaborating with external organizations and improving problems. | |||||
書誌情報 |
新潟青陵学会誌 巻 6, 号 1, p. 47-58, 発行日 2013-09 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 新潟青陵学会 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 1883-759X | |||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA12412634 | |||||
フォーマット | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | application/pdf | |||||
著者版フラグ | ||||||
出版タイプ | VoR | |||||
出版タイプResource | http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |