ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 新潟青陵学会誌
  2. 7巻(2014)
  3. 3号

看護学生の初年次教育におけるロールプレイングを用いた話の聴き方指導の成果と課題

https://doi.org/10.32147/00001497
https://doi.org/10.32147/00001497
e3f4640c-647b-4da2-8ab5-5516c1581417
名前 / ファイル ライセンス アクション
sg_0703_02.pdf sg_0703_02.pdf (1.9 MB)
Item type 学術雑誌論文 / Journal Article(1)
公開日 2015-04-20
タイトル
タイトル 看護学生の初年次教育におけるロールプレイングを用いた話の聴き方指導の成果と課題
言語 ja
タイトル
タイトル Outcomes and Agendas of Listening Training Using Role-playing for the First Year Nursing Students
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題 nursing students
キーワード
主題 first year training
キーワード
主題 listening training
キーワード
主題 role-playing
キーワード
主題 看護学生
キーワード
主題 初年次教育
キーワード
主題 話の聴き方の指導
キーワード
主題 ロールプレイング
資源タイプ
資源タイプ journal article
ID登録
ID登録 10.32147/00001497
ID登録タイプ JaLC
著者 中村, 恵子

× 中村, 恵子

WEKO 4514

中村, 恵子

Search repository
柄澤, 清美

× 柄澤, 清美

WEKO 4515

柄澤, 清美

Search repository
中村, 圭子

× 中村, 圭子

WEKO 4516

中村, 圭子

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 本論文の目的は、看護学生対象の初年次教育に導入した話の聴き方の指導の分析から、話を聴くことに関する知識やスキル、態度について構造化を図り、ロールプレイングを用いた話の聴き方の指導の成果と課題を明らかにすることである。指導前の話の聴き方チェックシートの項目を因子分析し、共分散構造モデルを作成した。その結果、「無反論・無批判」→「聴くスキル」→「傾聴・態度」→「確認・解釈」→「問題の見極め」という順に有意に影響していた。指導後にはそれぞれの下位尺度得点が有意に高くなっていた。また、授業後の感想の分析から、「ためになったこと」については24サブカテゴリーと7カテゴリー、「難しかったこと」については22サブカテゴリーと8カテゴリーを抽出した。「無反論・無批判」、「聴くスキル」、「傾聴・態度」は聴くことの基盤であり、初年次教育において重点を置いて指導することが有効である。
抄録(英)
内容記述タイプ Other
内容記述 The objective of this paper is, from analyses of the listening training introduced to the first year curriculum of the nursing students, to structure knowledge, skills and attitudes for listening, and to clarify the outcomes and agendas of listening training using role-playing.
We conducted factor analyses on the ‘listening checking sheet’ prior to the training, and created a covariance structure model. As a result, in the order of: ‘no argument, no criticism’ > ‘listening skills’ > ‘attentive listening, attitudes’ > ‘confirming, interpreting’ > ‘identifying problems’, it was more significantly influential. After the training, each of the low-scored items significantly improved. Also, as regards ‘beneficial points’, we extracted 24 subcategories and 7 categories, and for ‘difficult points’, we extracted 22 subcategories and 8 categories. ‘No argument, no criticism’, ‘listening skills’ and ‘attentive listening, attitudes’ are fundamentals of listening, and it is effective to focus on them in the first year curriculum.
書誌情報 新潟青陵学会誌

巻 7, 号 3, p. 13-24, 発行日 2015-03
出版者
出版者 新潟青陵学会
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 1883-759X
書誌レコードID
収録物識別子タイプ NCID
収録物識別子 AA12412634
フォーマット
内容記述 application/pdf
著者版フラグ
出版タイプ VoR
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-05-15 12:03:19.501435
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3